Fysiotherapie bij een verstuikte enkel

Verstuikte enkel? Bij Ebbingepoort maken we een behandelplan voor het herstellen van de enkel en het afnemen van de pijn!

Home » Aandoeningen » Verstuikte enkel

Verstruikte enkel

Bij een verstuikte enkel klapt uw enkel naar binnen of buiten om, waardoor deze pijn gaat doen en dik wordt. Om uw enkel zitten ‘banden’ die uw enkel stevig houden. Als u uw enkel verstuikt, dan rekken deze banden uit, maar het is ook mogelijk dat er (kleine) scheurtjes in de banden ontstaan. We noemen een verstuikte enkel ook wel een verzwikte enkel, of verrekte enkel.

Symptomen verstuikte enkel

Als u uw enkel heeft verstuikt, zwelt deze snel op. Dit wordt na een aantal dagen minder. Daarnaast krijgt u vaak een blauwe plek, doordat de bloedvaatjes in uw enkel kapot zijn gegaan tijdens de val. Ook dit zal na een aantal dagen afnemen. Bij een verstuikte enkel voelt u scherpe pijn, ook tijdens het lopen. Het is belangrijk uw enkel rust te geven.

Wat kan fysiotherapie doen bij een verstuikte enkel?

Bij Fysiotherapie Ebbingepoort maken we graag een behandelplan voor het herstellen van de enkel. Deze hangt af van de ernst van de blessure. Het doel van de behandelingen is in eerste instantie het verlichten van de pijn en zwelling. Daarna is het belangrijk dat er functioneel wordt getraind, om zo snel mogelijk weer normaal te kunnen lopen en om de enkel weer sterk te maken.

Heeft u een verstuikte enkel? Neem contact op voor meer informatie over onze behandelingen!