Fysiotherapie bij COPD

Fysiotherapie behandeling bij COPD | Wij helpen u uw conditie weer op peil te krijgen!

Home » Aandoeningen » COPD

Wat is COPD?

Bij COPD heeft u als gevolg van een ontsteking last van vernauwing in de luchtwegen. Het is een longziekte, waarbij de longen zijn beschadigd. Door de vernauwing in de luchtwegen ontstaat benauwdheid. COPD wordt meestal veroorzaakt door roken en het is helaas een blijvende ziekte. Onder COPD vallen twee verschillende soorten, namelijk chronische bronchitis en longemfyseem.

COPD symptomen

De verschillende soorten COPD hebben beide eigen klachten en symptomen. Bij Chronische bronchitis zijn de bronchiën steeds ontstoken, waardoor het lichaam steeds meer slijm aanmaakt. Hierdoor wordt het ademen lastiger. Bij longemfyseem gaan er langzaam longblaasjes verloren, welke ervoor zorgen dat zuurstof na het ademen in het bloed komt en dat u afvalstoffen kunt uitademen. Dit proces wordt lastig doordat er minder longblaasjes zijn. Hierdoor kunt u het benauwd krijgen. Door deze symptomen is het soms lastig om dagelijkse werkzaamheden gemakkelijk uit te voeren.

Fysiotherapie bij COPD

Naast het feit dat stoppen met roken en gezond eten erg belangrijk is als u COPD heeft, kan voldoende beweging niet achterblijven. Door middel van spieroefeningen en inspanningsoefeningen helpen we u uw conditie weer op peil te krijgen. Dit zorgt er ook voor dat u minder snel benauwd wordt. Daarnaast kunnen we helpen door met bepaalde oefeningen het slijm los te krijgen.

Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact met ons op! Wij helpen u graag.

Twee van onze fysiotherapeuten zijn als longfysiotherapeut aangesloten bij het Chronisch ZorgNet.