Oncologische aandoeningen

Kanker is een meer bekendere verzamelnaam voor allerlei oncologische aandoeningen. Bijvoorbeeld Borst, blaas of botkanker. Kanker is een ongecontroleerde deling van lichaamscellen. Hierbij kunnen de cellen niet stoppen met delen en groeien ze in omliggend weefsel. De cellen kunnen via het bloed of de lymfe overal in het lichaam terecht komen. Dit worden uitzaaiingen genoemd. Doordat uitzaaiingen overal in het lichaam kunnen voorkomen, bestaan er meer dan 100 verschillende soorten kanker.

Home » Aandoeningen » Oncologische aandoeningen

Fysiotherapie voor oncologische aandoeningen

Wanneer u kanker heeft of heeft gehad, kan het zijn dat u last heeft van verschillende lichamelijk klachten. Zowel de ziekte zelf als de medische behandelingen hebben gevolgen voor het lichaam. Algemene symptomen bij kanker kunnen pijn, vermoeidheid en problemen met het uitvoeren van dagelijkse activiteiten zijn.

Het kan gaan om beperkingen door stug littekenweefsel en firosering door de bestraling. Met speciale technieken (fascietechnieken, rekkingen en oefentherapie) kunnen wij u ondersteunen bij het optimaliseren van de beweeglijkheid van huid, gewrichten, spieren en andere structuren. Bij Fysiotherapie Ebbingepoort kunnen wij u hiermee helpen. We helpen om de klachten te verminderen en uw dagelijkse activiteiten zoveel mogelijk pijnloos weer op te pakken.

Daarnaast helpt het om uw conditie en spierkracht op peil te houden tijdens de medische behandeling voor kanker of de conditie en spierkracht te trainen na afloop van de medische behandeling.

Voordelen van trainen na afloop van de medische behandeling

Mensen die na afloop van de behandeling tegen kanker bij een speciaal geschoolde fysiotherapeut trainen :

• Hebben sneller herstel van fitheid en spierkracht.
  • Hebben sneller herstel van vermoeidheid
  • Kunnen sneller hun dagelijkse activiteiten hervatten

Voordelen van trainen tijdens de medische behandeling:

• Behouden hun fitheid en spierkracht
  • Hebben minder klachten van misselijkheid, vermoeidheid, of pijn
  • Verdragen de chemotherapie beter en hebben een lager risico op
    voortijdig stoppen van de behandeling
  • Gaan sneller en meer uren aan het werk na de behandeling

Heeft u vragen over oncologische aandoeningen of hoe wij u hierbij kunnen helpen? Neem dan gerust contact met ons op! Wij zijn aangesloten bij het OncoNet, moeten de jaarlijkse bijscholingen hiervoor volgen, maar blijven dus ook goed op de hoogte van de nieuwste inzichten op het gebied van de behandeling bij oncologische klachten.