Cervicale Dystonie

Dystonie is een  stoornis in de spanning van een spier (= tonus). De spierspanning is vaak te hoog, maar op andere momenten weer normaal.

Home » Aandoeningen » Dystonie

Kenmerken Dystonie

De meest kenmerkende symptomen van cervicale dystonie zijn scheefstand, schokken, pijn en een tremor (beven) van het hoofd. Deze symptomen kunnen al dan niet samen optreden. De nekspieren die onwillekeurig verkrampen, bepalen het beeld van de cervicale dystonie. Er kan sprake zijn van een afwijkende stand van het hoofd of van afwijkende bewegingen. Het hoofd staat dan bijvoorbeeld in een bepaalde richting gedraaid en maakt voortdurend schokken in die richting. Dit kan gaan om een  draaiing van het hoofd(torticollis) maar ook is een zijwaartse kanteling (laterocollis), een achterwaartse strekking (retrocollis) of een vooroverbuiging (anterocollis) mogelijk. Vaak komt er een combinatie van deze afwijkende houdingen voor.

Behandeling bij Cervicale Dystonie

De behandeling van cervicale dystonie bestaat veelal uit het toedienen van Botulinetoxine injecties in combinatie met fysiotherapie. Wij werken hiervoor samen met de neurologen van het UMCG enhet Martini ziekenhuis. De fysiotherapie bestaat uit het ontspannen van de verkrampte spieren, verbeteren van de houding en het versterken van de spieren die verantwoordelijk zijn voor het handhaven van de goede stand in de nek, zeg maar de tegenhangers van de verkrampte spieren, dit heet de Methode van Bleton.

In 2014 is er vanuit het UMCG een onderzoek gestart waarbij de Botuline injecties in combinatie met de Methode van Bleton toegepast wordt en dit levert zeer goede resultaten op. Wij werken al vanaf het begin van dit onderzoek hier aan mee en hebben dus veel ervaring op dit gebied.

Wilt u meer weten over Fysiotherapie bij Cervicale Dystonie? Neem dan contact met ons op!