Fysiotherapie

Alledaagse bewegingen zoals lopen en tillen gaan allemaal gedachteloos. Tot u klachten krijgt en alles pijnlijk, moeilijk of helemaal niet meer gaat. Uw fysiotherapeut, deskundige op het gebied van het bewegend functioneren van de mens, onderzoekt, behandelt, adviseert en begeleidt.

Fysiotherapie is voor mensen van alle leeftijden die als gevolg van een lichamelijke aandoening of beperking problemen ondervinden tijdens het uitvoeren van activiteiten in het dagelijks leven. Veel klachten in het houdings- en bewegingsapparaat kunnen door de fysiotherapeut positief worden beïnvloed. Daarbij kunt u denken aan:

• Pijn aan spieren, pezen, banden en gewrichten
  • Zwelling van gewrichten
  • Krachtsvermindering
  • Bewegingsbeperking
  • Stijfheid
  • Problemen met bewegen
  • Evenwichtsstoornissen
  • Ademhalingsproblemen
  • Vermoeidheidsverschijnselen of conditievermindering a.g.v. een andere onderliggende aandoening.

De behandeling van de fysiotherapeut kan bestaan uit: Bewegingstherapie/Oefentherapie om bijvoorbeeld de bewegingen van gewrichten te vergroten en/of de spierkracht en houding te verbeteren. Massage om de oefentherapie te ondersteunen, pijn te beïnvloeden, de bloedsomloop te bevorderen, oedeem en spierspanning te verminderen. Fysiotechnische behandelingen, waaronder warmte, ijs, elektrotherapie of ultrageluid, gericht op meer lokale beïnvloedt van spierspanning, pijn of bloedsomloop. Tijdens de behandelingen krijgt u meestal gerichte oefeningen op papier mee. Tevens krijgt u adviezen over houding, beweging en belasting met het oog op uw thuis- en werksituatie om het herstelproces te bevorderen. Deze oefeningen/adviezen zijn ook om op terug te vallen bij eventuele terugkeer van de klachten in de toekomst.

U kunt voor behandeling terecht in onze praktijkruimte aan de Noorderbinnensingel. Wanneer u niet in staat bent naar de praktijk te komen, komen wij bij u aan huis. Een behandeling duurt ongeveer een half uur. Tijdens de eerste afspraak vormt de fysiotherapeut zich een zo volledig mogelijk beeld van uw klachten, door het stellen van vragen en het doen van een lichamelijk onderzoek. Op basis hiervan kan de fysiotherapeut samen met u een behandelplan opstellen. Er zijn richtlijnen en protocollen, maar elk mens is uniek en reageert op zijn eigen wijze op de behandeling, dus fysiotherapie op maat is van belang.

Praktijkfolder