fbpx

Claudicatio looptraining

Lopen voor minder pijn

Wat zijn etalagebenen?

Etalagebenen oftewel Claudicatio Intermittens is een ziekte van de slagaders in de benen ten gevolge van vetafzetting in de wand van de slagaders. Er ontstaat verkalking in de slagaders, waardoor er vernauwingen optreden in de bloedvaten. Er kan onvoldoende bloed, en dus zuurstof, naar de beenspieren worden aangevoerd. Dat zorgt voor pijnklachten tijdens het lopen, in uw voet, kuit, dijbeen of bil, afhankelijk van de plaats van de bloedvetvernauwing. Als u stilstaat, komen de spieren tot rust en kan het zuurstoftekort worden aangevuld waardoor de klachten snel afnemen.

Symptomen:

  • Pijn, kramp, vermoeidheid, soms gevoelloosheid in het benen/de benen, optredend inspanning en verminderend als u stil gaat staan. Hoe zwaarder de inspanning (bijv. traplopen, heuvel op lopen) hoe erger de pijn.
  • Huidtemperatuur van de voet is duidelijk lager dan van de gezonde voet of het been
  • Verdikte teennagels en vertraagde nagelgroei

Wat kunt u zelf doen om de klachten te voorkomen/verminderen:

De klachten zijn vervelend, maar hoeven geen ernstige gevolgen te hebben. Het is vooral belangrijk om tijdig actie te ondernemen. Een belangrijk deel van de behandeling heeft u zelf in de hand. Stoppen met roken, de juiste hoeveelheid bewegen en eventueel afvallen zijn de belangrijkste aandachtspunten. Verder is een goede voetverzorging belangrijk om te voorkomen dat de slechte bloedtoevoer leidt tot slecht genezende wondjes, met name als u suikerziekte heeft.

Het is belangrijk om te blijven bewegen, ook al krijgt u daardoor pijn. Door elke dag te wandelen verbetert de bloedtoevoer in de benen. Geleidelijk kunt u steeds langer zonder klachten lopen.

Als u last heeft van overgewicht, probeer dan af te ballen door op uw calorieën te letten, vetarm eten en meer te bewegen. Als u minder zwaar bent, hoeven uw spieren zich minder in te spannen, hebben ze minder zuurstof nodig en kunt u langer zonder klachten lopen.

Wat kan de fysiotherapeut voor u doen:

Uit onderzoek is gebleken dan looptraining onder begeleiding van een fysiotherapeut een beduidend beter resultaat heeft dan alleen een loopadvies of andere training. Behalve de functionele verbeteringen, zoals loopafstand, neemt de kans op een operatie en invaliditeit af. Tevens wordt ook het risico op andere hart- en vaataandoeningen aanzienlijk verminderd.

De looptraining onder begeleiding van de fysiotherapeut heeft verschillende doelen, nl;

  • Vergroten van de (pijnvrije) loopafstand
  • Vergroten van het algehele uithoudingsvermogen
  • (Afwijkend) looppatroon verbeteren
  • Verminderen van angst door bewegen
  • Verbeteren van specifieke activiteiten (bijv. traplopen)
  • Verminderen van de bewegingsarmoe
  • Geven van voorlichting en informatie

Wat kunt u van de looptraining verwachten?

De looptraining zal bestaan uit 3-6 maanden intensief oefenen, waarbij u gemiddeld 3 x per week gaat lopen/bewegen. U zult veelal lopen op een loopband waarbij een probeert steeds verder te lopen met pijn (soms tegen een helling op) De trainingen zullen qua tijd gemiddeld 30-40 minuten per keer duren en u zult vaak een activiteitenprogramma voor thuis meekrijgen. Verder wordt (indien nodig) aandacht besteed aan het (afwijkende) looppatroon en krijgt u adviezen en informatie mee waar u in het dagelijkse functioneren iets aan hebt.

Else de Vries is geschoold om looptraining te geven bij mensen met ‘etalagebenen’. Wij houden ons aan de richtlijn zoals die beschreven is door het KNGF (Koninklijk Nederlands Genootschap Fysiotherapie). Daarnaast is onze praktijk aangesloten bij het Landelijk Newerk voor Claudicatio Intermittens, het zogenoemde ClaudicatioNet, waardoor verwijzing en communicatie vlot en gedegen verloopt. Na de looptraining (en indien nodig tussentijds) volgt er een terugkoppeling van de therapeut aan de vaatchirurg die u verwezen heeft.

Voor verdere informatie kunt u contact met ons opnemen

FOLDER CLAUDICATIONET